Afvallen: 80/20 regel

Als je wil afvallen dan moet je het leuk houden voor jezelf. Maak het jezelf niet te moeilijk door heel erg streng te zijn voor jezelf. Veel mensen zijn als ze beginnen met afvallen zeer perfectionistisch. De instelling “alles of niets” komt vaak voor onder mensen die willen afvallen. Ze besluiten om dan drastische maatregelingen te nemen zoals al het eten wat in huis ligt met suiker of slechte vetten meteen naar de prullenbak te verbannen. Ze eten alleen nog maar clean en biologisch en zelfs op feestjes en verjaardagen zitten ze trots met hun appeltje. Dat klinkt natuurlijk alsof ze ijzeren discipline hebben maar op langere termijn gaat het toch regelmatig mis.

Wees niet zo streng voor jezelf en geniet ook, dit kan met de 80/20 regel. Met de 80/20 regel eet je voor 80% gezond en clean en voor 20% kan je lekker eten wat minder gezond is, maar waar je zo nu en dan wel naar hunkert. In die 80% passen voedingsbronnen zoals verse onbewerkte producten. Groenten, fruit, vlees, vis, eieren, noten, zaden, volkoren producten en peulvruchten. Als je dan eens een keer zin heb in een stukje chocola, drankje, pizza o.i.d. dan past dat in de overige 20%. Op deze manier kan je dus best zonder schuldgevoel eten. Als je volgens de 80/20 methode eet is er minder kans dat je het afvallen niet vol houdt. Zelfs met ijzeren discipline en wilskracht bestaat de kans dat het mis gaat.

Wat je wel moet onthouden is dat je niet al je zelfbeheersing kwijt raakt. Bij sommige mensen is die 20% sneller op dan dat ze denken. Hierdoor eten ze voor meer dan 20% ongezonder. Dit is natuurlijk niet meer effectief voor het afvallen.

Maar ja, we zijn allemaal mensen en het kan dus ook eens een keer mis gaan. Wat dan ?

Accepteren!! Accepteer dat het mis is gegaan en pak de draad weer op. Ga verder waar je gebleven bent.