Algemene voedingstips  

Tegenwoordig horen of lezen we elke dag wel iets over voeding. Wat gezonde voeding is, wat niet gezond is en welke voeding een extra bijdrage zou leveren aan de vetverbranding. Verpakkingen met gezondheid claims , etiketten met in koeienletters “Minder suiker” of “Minder vet”. Men weet op den duur niet meer wat ze moeten eten en zien door de bomen het bos niet meer.

Hieronder een paar algemene tips om de keuzes wat makkelijker te maken tijdens het boodschappen doen want daar begint het uiteindelijk allemaal.

 

  • Koop zoveel mogelijk onbewerkte / biologische producten
  • Hoe langer de ingrediëntenlijst op de verpakking, des te meer onzin er in zit (bewerkt voedsel)
  • Eet liever 3 grote maaltijden per dag dan steeds tussendoor te snacken. (Des te vaker we eten per dag, des te sneller het lichaam veroudert.)
  • Wees bewust tijdens het eten en kauw alles goed. Dit heeft een gunstig effect op de verzadiging.
  • Eet tijdens elke maaltijd voldoende eiwitten en goede vetten, vul dit tenslotte aan met wat koolhydraatrijke voeding.
  • Goede vetten om te gebruiken zijn o.a. kokosolie, roomboter; ja echt... (qua calorieën wel hoger dan een halvarine of margarine, maar roomboter is puur en onbewerkt) om in te bakken. En extra vierge olijf olie als dressing.
  • Voldoende omega 3 (hier werken onze hersenen op) vette vis zoals zalm, haring, paling en als topper makreel, koolzaadolie, walnoten en lijnzaad.
  • Peulvruchten, zoete aardappelen, knollen en wortelen. Dit zijn producten met langzame koolhydraten. Deze zorgen ervoor dat je langer verzadigd ben. Gebruik deze producten ook een in plaats van aardappelen, rijst en pasta.
  • Eet veel groenten en rauwkost of maak eens een groene smoothie. Naast dat dit vol zit met vitaminen en mineralen werkt dit ook extra verzadigend.
  • Naast goede en gezonde voeding is het ook belangrijkom voldoende te blijven drinken. 1.5 - 2 liter per dag. Na intensieve inspanning 1 - 1.5 liter extra.
  • Gebruik specerijen en kruiden om eten op smaak te brengen i.p.v. kant- en klare pakjes en zakjes.
  • GENIET !!!
  •