De perfect "Macro" verdeling

Voordat ik over ga op de perfecte macro verdeling ga ik je eerst uit leggen wat nou precies "macro's' zijn. Het is een term die je regelmatig voorbij hoort komen. Maar als je hier een leek in bent heb je geen idee waar er over gesproken word.

Macro's is een ander woord voor "Macro Nutriënten". Onder de noemer macro's vallen koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit zijn zowel bouwstoffen als brandstoffen die ons lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. O ja en "alcohol" is ook een macronutriënt. Nou kan je waarschijnlijk zelf al wel nagaan dat deze laatste macronutriënt niet noodzakelijk is voor ons lichaam. Alcohol levert alleen maar lege energie en daarnaast is het toxisch. Naast dat je  het lekker vind en wellicht een pleziertje voor je is heb je er dus vrij weinig aan. 

Eiwitten: zijn de bouwstoffen die we nodig hebben voor ons lichaam. Ze worden gebruikt voor de opbouw, onderhoud en herstel van ons lichaam. Bijvoorbeeld als je gesport hebt zorgen de eiwitten er voor dat de spieren weer helen en herstellen. Ook als je ziek bent heb je extra eiwitten nodig omdat ons lichaam in die tijd extra eiwitten nodig heeft om te herstellen. Eiwitten komen het meeste voor in onze spieren en botten engglycogeen.  ook een beetje in ons, haar en nagels. ADH. =  20 - 40 En% 

Vetten hebben we nodig als brandstof, ze leveren je dus energie maar zijn ook bedoeld als bouwstof. Veel mensen denken nog steeds dat ze van vetten aankomen. Dit is nog een beetje blijven hangen vanuit de jaren "80" waarin vet als boosdoener werd gezien en er vooral aandacht werd geschonken aan plantaardig vet. Kijk maar eens naar een oude reclame uit die tijd producten met zonnebloemolie waren toen vooral zeer populair. Gelukkig wordt er momenteel veel meer bekend over vetten. Vetten zijn essentieel voor ons lichaam. Ze leveren ons essentiële vetten en vitaminen (A, D, E, K) Dit zijn in vet oplosbare vitamines.  Nu zijn er verschillende soorten vetten, Transvetten, Verzadigde veten , Enkelvoudige Onverzadigde Vetten (E.O.V.)  en Meervoudige Verzadigde Vetten (M.O.V.).Onverzadigde vetten zijn gezonde vetten deze komen voor in avocado, olijfolie,, noten, vette vis zoals zalm, makreel en haring en lijnzaad. Naast dat gezonde vetten essentieel zijn voor ons lichaam is vet ook een smaakmaker. Transvetten zijn de slechte vetten. Deze ontstaan door het bewerken van voedsel. Ze zitten bijvoorbeeld in chips, friet, koek, snoep, gebak. Eet hier dus niet te veel van. Dierlijke vetten bevatten ook wel tarnsvetten maar dit is een natuurlijke variant. ADH. = 20-40 En% (bij overgewicht 35 En%

Koolhydraten: allereerst wil ik even duidelijk maken dat je van koolhydraten op zich niet dik word! Als je maar de verantwoorde koolhydraten eet, variatie hebt en belangrijk is niet "te" veel. Koolhydraten zijn de brandstoffen van ons lichaam. Een ander woord voor koolhydraten is suikers (glucose). Een voorraad koolhydraten word opgeslagen als glycogeen in de spieren en de lever. Dit is een belangrijke voorraad voor mensen die aan sport doen. Wanneer iemand te veel koolhydraten binnen krijgt dan is de opslagplaats in de spieren en lever vol en zal het restant worden opgeslagen als vet. Gezonde koolhydraten zijn complexe koolhydraten. Deze zitten in volkoren producten, havermout, zoete aardappel, peulvruchten en zilvervlies rijst. Deze complexe koolhydraten geven geen hoge suikerpiek., hoge suikerspiegel. Als je wit brood eet of witte pasta etc. dal zal je een snellere en hogere suikerspiegel krijgen. Deze daalt ook weer net zo snel waardoor je ook sneller honger zal krijgen en weer iets zal willen eten. Niet echt bevorderlijk voor je figuur. Koolhydraten is de laatste groep van de macronutriënten waar naar gekeken moet worden. Het is individueel afhankelijk hoeveel eiwitten en vetten die nodig heeft. Als deze vervuld zijn blijft de rest over voor de koolhydraten. ADH. = 40 - 70 En% 

Alcohol: zoals ik al eerder benoemde is alcohol een macronutriënten dat lege calorieën oplevert. Dit wil zeggen dat het calorieën oplevert maar voor de rest geen voedingsstoffen waar ons lichaam iets mee kan. In tegendeel alcohol is een toxisch macronutriënt Ons lichaam ziet dat dus als een gif wat er ook snel weer uit moet. Daarom gaat ons lichaam bij alcohol ook eerst de alcohol afbreken voordat het verder gaat met de stofwisseling van ons lichaam. Alcohol bevat tevens veel suikers. 

Goed om te weten is dat iedereen een andere behoefte nodig heeft wat betreft eiwitten, vetten, koolhydraten. Hier zijn veel factoren bij van invloed, zoals leeftijd, geslacht, lengte, fysieke inspanning etc. Neem niet zomaar een eetschema over van internet of uit een boek. Voeding is heel persoonlijk. Wil jij weten wat jij nou echt nodig hebt, laat dit dan berekenen en opstellen door een gediplomeerd gewichtsconsulent / voedingscoach of diëtist. 

Wil jij nou ook een voedingsschema gericht op jou lichaam en levensstijl dan kan ik zeker wat voor jou betekenen. Vul onderstaand het contact formulier in.