.

Help! Ik val niet af! 😢

HELP! IK VAL NIET AF! L

Je eet gezond. √

Je drinkt voldoende water √

Je sport een X aantal keer per week √

Je zet elke dag 10.00 stappen √

Je drinkt minder alcohol √

Je maakt bewustere keuzes √

Je let op je suikerinname √

è Maar je valt niet af!!!!!! Je bent letterlijk en figuurlijk niet “HAPPY”.

Allereerst: “Wauw, super goed dat je dit allemaal netjes op een rijtje hebt, maar is de rest dat in je leven ook?” Nee ??

Want….

Je slaapt al weken super slecht

Of

Je bent aan het kwakkelen met je gezondheid / niet fit

Of

Langdurige lichamelijke pijnen

Of

Je hebt te weinig rust genomen de afgelopen tijd

Of

Je bent mentaal uitgeput door zorgen privé of werk

….

Deze EXTERNE PRIKKELS zowel geestelijk of lichamelijk kunnen ervoor zorgen dat jij niet afvalt!

En nu hoor ik je al zeggen…

(“Ja maar, mijn vriendin valt juist wel af bij stress.  Waarom ik dan niet?” à Dit is per lichaam verschillend en afhankelijk van de hoeveelheid mitochondria die jij in je lichaam hebt. Elk lichaam is anders. Ik kom hier zeker op terug. Dit komt een andere keer aan de orde.”)

Terug naar mijn verhaal…

Externe prikkels oftewel stress kan er voor zorgen dat jij meer van het stresshormoon “CORTISOL”aanmaakt.  Cortisol heeft als kenmerk dat het er voor zorgt dat je metabolisme langzamer word en je minder calorieën verbrand dan je normaal zou doen. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die 1 tot meerdere keren per dag stress ervaren ongeveer 100 calorieën minder verbranden gedurende de dag. (Terwijl je wellicht niet meer of minder dan normaal zou eten). Je hormonen zijn gewoon niet meer in balans op dat moment.

Stress kan er daarnaast voor zorgen dat ook je “mind” minder sterk is en hierdoor eerder in verleiding komt om iets minder verantwoords te eten.

Stress hebben is dan ook vaak een van de hoofdzaken die de metabolisme in de war kunnen gooien. Cortisol zorgt niet alleen voor het aankomen in gewicht, maar ook de plaats van vetophoping op het lichaam. Vaak  is dit op en rondom de buikzone.

Veel vrouwen hebben de neiging om meer te eten in tijden van stress. Dit is ook niet verwonderlijk, want stress zorgt nou eenmaal dat het hongerhormoon “ghreline” aan gaat! En als je honger hebt, ben je in staat om minder verantwoorde keuzes te maken omdat je lichaam energie nodig heeft en dan naar koolhydraten hunkert. Wat weer heel tegenstrijdig kan zijn is dat vrouwen die dan stress hebben en toch meer honger ervaren dan maar minder gaan eten, (dit zorgt overigens alleen maar ervoor dat de metabolisme na verloop van tijd helemaal plat ligt), omdat ze aankomen in gewicht of daar bang voor zijn.

Maar het ETEN IS NIET HET PROBLEEM!! Het probleem is de STRESS!  Waar komt dat vandaan? Ga daar mee aan de slag. Verhelp de stress of leer er mee om te gaan.

Een goede ademhaling is optimaal om in de vetverbranding te komen. Als je veel stress hebt adem je waarschijnlijk meer vanuit je borst dan vanuit je buik. Yoga of mediteren kunnen een positieve bijdrage hebben op en betere ademhaling en dus beter in de vetverbranding komen.

Maar naast de bovenstaande tips is het van belang dat jij wellicht iets kan doen door de STRESS TE VERMINDEREN OF WEG TE NEMEN. ZOEK DE OORZAAK EN GA DAAR MEE AAN DE SLAG.

 DAT IS DE OPLOSSING!!!

---------------------

Stress verlichtende voeding:

Vitamine C:  citrusvruchten, paprika,  groene bladgroenten, broccoli, peterselie

Omega 3 vette vis (haring, zalm, makreel, paling) lijnzaad, pompoenpitten, walnoten, olijfolie, pinda’s,

avocado. (Gezonde vetten werken op de hersenen)  

Kalium: tomaten, bananen, avocado, broccoli

Magnesium: bladgroenten vooral spinazie, rauwe cacao(poeder), cashewnoten, avocado, amandelen, peulvruchten.



 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
Instagram
LinkedIn