Snackend afvallen 

Balans of 80/20 regel. Je zal het vast wel eens gehoord hebben. Maar wat houd het precies in? En wat moet je nou doen om een goede balans te vinden in jouw voedingspatroon? Vaak vinden mensen het lastig om de juiste balans te vinden. Balans creëren met voeding, maar ook met studie, werk, feestjes, slapen etc. Als je overal te veel van zou doen dan is er geen balans meer. Balans creëer je door overal een beetje van te doen wat goed genoeg is van dat gene.

Vb. als je te veel werkt en studeert zonder ontspanning kan je overwerkt raken en een burn out krijgen. Dan ben je uit balans.

Balans in de voeding. Hierbij is het belangrijk dat je voor 80% verantwoorde voeding eet met vitaminen en mineralen waardoor je lichaam en systeem goed kan functioneren. Dit is tevens nodig voor een goede gezondheid. De andere 20% mag je halen uit voeding wat minder verantwoord is maar wat we wel nodig hebben. We hebben minder verantwoorde voeding ook gewoon nodig. We vinden het lekker en kunnen er van genieten. Dit is belangrijk voor onze gemoedstoestand.

Nu heeft iedereen een andere behoefte nodig wat betreft voeding. Dit is afhankelijk van leeftijd, lengte,geslacht, leefstijl, fysieke belasting etc.

Een gemiddelde vrouw mag +/- 2000 kcal per dag eten. Als we hier de dag 80/20 regel op toepassen zou dat betekenen dat ze 80% van de 2000 calorieën moet halen uit verantwoorde voeding die het lichaam nodig heeft.  20% is dan voor lekkere snacks en/of drankjes.

Rekensommetje:

2000 X 0.8 = 1600 kcal.

2000 X 0.2 = 400 kcal.

Dit zou dus betekenen dat je elke dag wel iets mag eten wat minder verantwoord is. Maar let wel op dat het niet te veel word. Balans is hier dus ook weer erg belangrijk.

Geniet dus lekker van dat biertje of die oranje tompouce. MAAR LET WEL OP HE NIET TE !! ;)

Wil jij nou weten hoeveel calorieën jij nou precies mag per dag? Laat dan een reactie achter en laat een persoonlijk voedingsberekening/schema maken.