TIPS: Om die vakantiekilo's te voorkomen 

Oh wat lekker zeg, "VAKANTIE!". lekker tijd om te ontspannen, genieten van het weer, cultuur opsnuiven en natuurlijk het eten. Jammer dat je na zo'n vakantie vaak wat verschil ziet op de weegschaal. Ik deel een aantal tips om lekker te genieten van de vakantie , maar zonder extra kilo's terug mee te nemen. 

1. Houd een vast eetschema aan: Probeer zo veel mogelijk op dezelfde tijden te blijven eten. Schuif indoen nodig je maaltijd een stukje op als je graag uit slaapt. Ontbijt dan bijvoorbeeld tussen 9 - 10 uur, lunch tussen 13.00 - 14.00 uur en diner tussen 19.00 - 20.00 uur 

2. Geniete mag, maar wel met mate: Eet je zo nu en dan iets ongezonds dan is dat geen probleem Probeer daarnaast zo veel mogelijk voor gezonde snacks te gaan zoals groenten, fruit. Dit is laag in calorieën.

3. 80 - 20 regel: Eet voor 80% gezond , zo kan je de andere 20 % invullen om te "zondigen"

4. Maak zo veel mogelijk zelf klaar: Ga bij een buffet niet voor een samengestelde maaltijd, maar schep alles losse elementen zelf op. Zo weet je precies wat er in zit en voorkom je onnodige sauzen en dressings. Deze bevatten vaak de meeste calorieën van een maaltijd.

4.Ga voor "of, of" en niet voor "en, en" : Neem bijvoorbeeld niet en een ijsje en een toetje. 

5. Drink voldoende water en probeer calorierijke drankjes achterwege te laten: Drink per 23 kg lichaamsgewicht 1 liter water. Als je veel zweet dan meer op deze dagen. 

6. Heb je last van obstipatie?: Probeer dan naast voldoende te drinken ook op je vezelinname te letten. Eet dagelijks 2 stuks fruit en 300 gram groenten. Kies daarnaast voor volkoren producten in plaats van witte pasta en wit brood of stokbrood. 

7. Niet te veel alcohol: Drink niet te veel alcohol, naast dat dit vaak veel lege calorieën bevat, zorgt het ervoor dat per alcoholische drank je vetverbranding voor 1.5 uur stopt. 

8. Blijf in beweging: Maak een lekkere strandwandeling, ga zwemmen of winkelen. Hiermee verbrand je toch wat calorieën. Daarnaast is beweging een hongerremmer. Is het je wel een opgevallen dat als je bijvoorbeeld een dag weinig doet zoals op zondag op de bank tv kijkt je dan vaak meer honger of trek hebt dan op de dagen dat je druk bezig bent? Beweging helpt je dus om minder honger of trek te krijgen.